Contrafort Nr.1-2, 2012Cronică la articolul „Un pumn dat morții, în plină figură (notedespre literatură)” de Mariana Codruț
Mă simt aidoma lui Cristofor Columb care a descoperit
America, sau aidoma lui Arhimede care a excalamat „Eureke”, adică
„am găsit!” cînd a făcut o descoperire în domeniul fizicii. M-ați întreba ce am
eu în comun cu acești oameni cu renume în istorie? Simplu. Trăiesc aceeași
senzatie de enutziasm în fața unei descoperiri. Nu, nu am inventat nimic din
domeniul celor ce încă nu s-au descoperit (dar cred că nici nu e cazul, cum se
spune: roata a fost deja inventată!) în schimb am găsit un articol, mai exact
omul care a exprimat ceea ce de ani de zile spun eu celor ce copiază, în sensul
direct al cuvîntului. Copiază orice, de la stilul ce pretinde a fi la moda,
pînă la maniera de a vorbi și a se comporta, pe scurt felul de a fi ”cool”. Le
spuneam și le voi spune: be orginal! будь
самим собой, regăsește-ți propriul
ego, nu fi copia fidelă a unei false realități aș invoca acest imperativ al
propriei conștiințe în orice limbă numai să ajungă la destinație și să fie
odată și odată pe înțelesul tuturor. Cel mai îngrijorător e că astfel de oameni
care consideră că a păși pe calea care e verificată, pentru că l-a făcut-o și
alții care au avut succes, e unica metodă de a deveni cineva în lume, sînt din
ce în ce mai mulți. Eu le-aș spune mai degrabă ”ceva” în lume, căci seamănă mai
curînd a fi kitschuri – obiecte produse în masă ce nu sînt decît copia
adevăratei opere de artă.
Din păcate cu acest fenomen ne putem întîlni și în
literatură. Mariana Codruț, în articolul intitluat „Un pumn dat morții, în
plină figură (note despre literatură)” tratează cu vehemență acești oameni
„care trăiesc din mimetism”, care „urmează cu fanatism tradiția”. Chiar le-a
găsit o comparație reușită explorînd prin clasa primatelor: „ca o maimuţă, face
numai ce fac alţii”.
Tot autoarea articolului spune de acești oameni care nu
spun nimic din ce trăiesc singuri, ci spun doar de trăirile de ordin general,
că sînt „oameni morți”. Într-adevăr ce putem spune despre oamenii care trăiesc
cu viața altora, sau că sînt niște roboți, sau papagali sau că sînt morți și nu
au ce spune nimic despre ei.
„Cînd un ins mort se apucă de scris, literatura pe care o
aruncă pe piaţă e sintetică, adică una care nu are principii vitale, cum nu are
nici mîncarea sintetică. Pentru că literatura poate fi, ca şi mîncarea, şi
naturală, şi sintetică” ne spune autoarea ca o idee-nucleu a articolului în
cauză din rubrica „Jurnalul unei țestoase” de pe paginile Contrafortului. „Literatura naturală” va fi, deci, făurită de un
„om viu”. Un om viu după spusele autoarei e cel ce va pune în literatură: bucuria,
suferinţa, teama, ura, iubire pe care le traiește el însuși, dar nu alții. După
mine, ar fi ca și cum aș vorbi despre durerea unui orfan fără nici măcar sa
trec prin mine chinurile lui. Nu zic nici că trebuie să mă fac și eu orfană ca
să simt, dar că trebuie să trăiesc și să re-trăiesc cu personajul acela
senzația de dor, tristețe, neliniște; să joc actorie, să mă simt în pielea lui,
dar nu să vorbesc ca despre un proces cum ar fi să bei apă!
Un cititor delectat va observa cu ochiul liber
artificialitatea din spatele personajului, va observa că autorul trișează. Mariana
Codruț respinge și tehnica folosită ca scop în sine, acele „acrobaţiile făcute
de unii cu spaţiul, timpul, (inter)textualităţile” cum le spune autoarea.
Compară apoi fenomeniul tahnicii cu un om cu „cu sistemul nervos sau, şi mai
bine, cu maţele la vedere”. Ceea ce ar trebui să deducem e că ne interesează nu
modul cum e facută cutare sau cutare lucrare, ci mai degrabă ce conține ea. Ar
fi de parcă am lua o poezie de-a lui Eminescu și analizînd-o nu am vorbi decît despre rime, picioare
metrice și alte elemente compoziționale (deși și ele merită atenție) și nimic
despre profunditatea și esența conținutului. Atunci de ce ne-ar mai trebui
mesaje, teme dacă am putem lua cu același succes orice alt poet necunoscut și
să-i atribuim lui genialitatea lui Eminescu.
„Literatura sintetică nu mă hrăneşte” ne spune autoarea,
o spun și eu. „E literatura făcută după scheme, reţete de succes, în care ingredientele
turnate cu toptanul sînt asemenea chimicalelor (coloranţi, arome) cu care un
negustor de cîrnaţi vrea să acopere gustul cărnii stricate sau, şi mai rău, lipsa
cărnii din produsele sale” cu cîtă ingeniozitate ne descrie fenomenul.
În ordinea de ideei nu este lăsată în umbră nici
literatura română care de facto ne privește la modul cel mai direct. „Literatura
română contemporană îmi pare plină de scrieri sintetice, cum piaţa noastră
comercială e plină de „obiecte” sintetice: flori minunate, dar fără miros,
roşii mari, dar fără gust, piersici arătoase, dar fără aromă şi dulceaţă etc.”
Nu puteam să nu invoc aceste rînduri căci cred că e reprezentat cel mai fidel
pe cît e posibil situația deplorabilă din literatura noastră. Poate doar că eu
nu aș generaliza lucrările acestor pretinzători de a face „operă de artă” la toată literatura română,
căci avem și în prezent postmoderniști care aduc într-adevăr un val de inovație
benefică scriiturii noastre.
Ca niște idei de încheiere care într-un fel justifică
semnificația titlului că pe lîngă tot mimetismul din jur cu toată „lumea
oamenilor parcă tinde irepresibil să se aşeze într-un tipar, într-o schemă,
poate şi pentru a fi „mestecată”, înţeleasă, acceptată mai rapid şi mai uşor
de noi. Şi atunci, fiecare gînd şi fiecare gest viu sînt” pentru Mariana Codruț
„un pumn dat morţii, în plină figură”
Ar fi bine și noi să ne alaturăm și să-i dăm și noi pumni
morții acelea și poate se va speria de greva noastră în masă și va lua-o la
sănătoasa. Să sperăm!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu